Oranje in Art Nouveau

Ter gelegenheid van Kroningsdag speurden wij het internet en onze eigen verzameling af naar de mooiste Oranje-grafiek van rond 1900. Oftewel: het Koninklijk Huis in art nouveau stijl.

De Franse graficus Paul Berthon (1872-1909) stond bekend om zijn fraaie art nouveau affiches en kleurenlitho’s van vrouwen. In 1901 maakte hij dit portret van koningin Wilhelmina, met de complimenteuze ondertitel: Sa Tres Gracieuse Majeste La Reine Wilhelmine. De prent laat Wilhelmina zien als een jonge, vastberaden vorstin van Nederland, met een kanten klederdrachtkapje en op de achtergrond een landschap met tulpen en molens. Het blad is voorzien van een sierlijke art nouveau lijst uit die tijd. De kleurenlitho werd in 2010 aangekocht door Paleis Het Loo voor de eigen collectie.

Lees verder

Theo Molkenboer: kracht door eenvoud

‘Iemand van een ongewone begaafdheid, die rusteloos als hij was, iedere techniek aanpakte en er iets in bereikte.’ Zo omschrijft tijdgenoot Reinier de Vries (1874-1953) zijn collega Theo Molkenboer (1871-1920), een van de meest veelzijdige en vernieuwende kunstenaars tijdens het fin de siècle.

Gebatikte boekband, Theo Molkenboer, Collectie KB

Kunsthandel Kunstconsult wist onlangs beslag te leggen op een zeldzame gebatikte spiegellijst van Theo Molkenboer. De spiegel is net als deze gebatikte perkamenten boekband ontworpen in 1899. In deze periode werkte Molkenboer volgens De Vries vooral als kunstnijveraar.
“Het was de tijd van beroering onder de jongere kunstenaars”, vertelt hij in 1925 in een artikel in Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift. “Velen die aanvankelijk als schilder debuteerden, voelden zich tot de versierende kunsten aangetrokken. Zo ook Theo Molkenboer, die als vlot en vaardig schilder-tekenaar menig portret had gemaakt, maar zich toen – waarschijnlijk onder invloed van Dijsselhof – op de decoratieve kunst ging toeleggen. In die tijd ontwierp hij tegels, vazen, meubelen en spiegellijsten.”

Lees het gehele artikel over het vroege batikwerk van Theo Molkenboer.

Jazzcafé voor de avant-garde van Parijs

Tout-Paris luisterde er naar jazz en andere vernieuwende muziek. De Franse pianist Alexandre Tharaud brengt met zijn laatste cd een hommage aan het legendarische cabaret ‘Le Boeuf sur le toit’ – ‘De Os op het dak’.

Alexandre Tharaud: “Le Boeuf sur le toit was dé ontmoetingsplek van de Parijse avant-garde tijdens de jaren 20. Iedere avond verzamelde zich er een bont gezelschap van kunstenaars en musici. Zo kon je er bekende componisten tegen het lijf lopen als Ravel, Satie, Stravinsky en de leden van Les Six, een groep van zes jonge Franse componisten waartoe ook Darius Milhaud en Francis Poulenc behoorden.”

Les années folles
Jean Cocteau was er bijna elke avond en speelde soms drums met de geweldige huispianist Jean Wiéner. Ook Clément Doucet speelde regelmatig piano in Le Boeuf sur le toit. Er waren optredens van populaire zangers als Maurice Chevalier, Yvonne George, Mistinguett en Kiki de Montparnasse. En onder het publiek bevonden zich kunstenaars als Picasso, Man Ray, Picabia, Diaghilev, Coco Chanel, Georges Simenon en André Gide. Kortom, de inspirerende kunstenaars en vernieuwers van les années folles.”

Lees verder

Website over Piet Mondriaan

Evolutie, Piet Mondriaan, 1911 (Collectie Gemeentemuseum Den Haag)

Piet Mondriaan – pionier van de abstracte kunst en grondlegger van het neoplasticisme – heeft sinds kort zijn eigen website. Mondriaan.nl is een initiatief van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) en het Gemeentemuseum in Den Haag. Volgens de instellingen is dit de grootste en meest uitgebreide website over de kunstschilder.

Lees verder

The making of the Rijksmuseum

Video

Nog acht nachtjes slapen en het is eindelijk zover! Na ruim 10 jaar renoveren en restaureren opent het Rijksmuseum op zaterdag 13 april zijn deuren weer voor het publiek. Bekijk nu alvast de film ‘The making of the Rijksmuseum’ van de Rijksgebouwendienst.

Lees verder