Tags

, , , , , , , , , ,

Sieraardewerk van Theo Colenbrander uit de jaren 20, Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en Collectie Drents Museum

Van keramiek tot grafisch ontwerp en van architectuur tot tapijten. Van 22 maart tot en met 28 september 2014 staan ruim 100 objecten van Nederlands eerste industrieel ontwerper Theo Colenbrander in de schijnwerpers in het Drents Museum.

Zijn felle kleurgebruik, grillige decoraties en ongewone vormen maken Theo Colenbrander (1841-1930) onbetwist tot een van de meest originele en gedurfde ontwerpers uit het Nederlandse fin de siècle. Met zijn ontwerpen gaf hij de aanzet tot de vernieuwing die leidde tot de Nieuwe Kunst, zoals de Nederlandse art nouveau wordt genoemd. Tot aan zijn dood in 1930 bleef Colenbrander actief als ontwerper. Vandaag de dag is zijn werk nog steeds actueel.

Theo Colenbrander, sierbord gedecoreerd met abstracte motieven (1925), Collectie Drents Museum

Theo Colenbrander, sierbord met abstracte motieven (1925), Collectie Drents Museum

Voortrekkersrol
De overzichtstentoonstelling van Colenbranders werk geeft een uniek beeld van de voortrekkersrol van de kunstenaar. Hoogtepunten zijn onder meer ontwerpen voor tapijten, een huldigingsalbum voor de dirigent A.J. Wetrens, schetsontwerpen voor keramische decors en aardewerk uit particuliere en museale collecties. Daarnaast is ook de eigen collectie Colenbrander aardewerk van het Drents Museum te zien.

Vernieuwend en veelzijdig
Theo Colenbrander – eenling pur sang – was zijn tijd ver vooruit. Hij had een compleet eigen stijl, die niet in een hokje te plaatsen viel. Na een loopbaan als architect maakte hij op zijn 40e een radicale wending en ging hij zich vooral toeleggen op keramiek. Net als veel van zijn tijdgenoten beperkte hij zich niet tot één discipline, maar ontwierp hij ook boekbanden, tijdschriftomslagen, tapijten en interieurs.

Theo Colenbrander, tijdschriftomslag 'Maandschrift voor Vercieringskunst' (1896), Collectie Drents Museum

Theo Colenbrander, tijdschriftomslag ‘Maandschrift voor Vercieringskunst’ (1896), Collectie Drents Museum

Succes in artistieke kringen
Gewaagd door de bizarre vormen en vernieuwend door bonte kleuren en geabstraheerde motieven die hij ongekend vrij over het vlak verdeelde, had Colenbrander in artistieke kringen veel succes. Zo was de schilder Hendrik Willem Mesdag een fervent verzamelaar van zijn werk. Voor de gewone man waren Colenbranders ontwerpen te revolutionair en te duur.

Theo Colenbrander, decorontwerp 'Bonte Roos' en 'Crocus', circa 1920, potlood en aquarelverf op papier, particuliere collectie

Theo Colenbrander, decorontwerp ‘Bonte Roos’ en ‘Crocus’, circa 1920, potlood en aquarelverf op papier, particuliere collectie

Monografie
De tentoonstelling Theo Colenbrander (1841-1930), Dutch design avant la lettre is samengesteld door gastcurator en Colenbrander-deskundige Arno Weltens. Bij de expositie verschijnt een publicatie van zijn hand. Dit boek is het nieuwste deel in de serie monografieën die het Drents Museum uitgeeft over kunstenaars uit het tijdperk rond 1900. Kijk voor meer informatie op www.drentsmuseum.nl.

Bron en foto’s: Drents Museum