‘Made in Laren’

Max Liebermann - Sonntagnachmittag in Laren, 1899
Max Liebermann – Sonntagnachmittag in Laren, 1899

‘Made in Laren’ was een begrip in de kunstscene van rond 1900. Schilders van heinde en verre trokken naar dit Hollandse dorp om er het ‘onbedorven boerenbestaan’ vast te leggen. Een selectie van de mooiste schilderijen is nog tot 19 mei 2014 te bekijken op de plek waar ze gemaakt zijn.

Jan Veth – Karen, 1892

De tentoonstelling ‘Mauve tot Mondriaan’ in het Singer Laren toont de bezoeker hoe de traditionele, figuratieve schilderkunst rond 1900 razendsnel werd ingehaald door de avant-garde. Aan het eind van de 19de eeuw trokken als eerste de schilders van de Haagse School naar Laren en Blaricum om er het landelijke leven vast te leggen. Het grote succes van deze schilderijen trok kunstenaars uit binnen- en buitenland naar het Gooi.

Gewild in de VS
Op de tentoonstelling zijn werken te zien van kunstenaars als Jozef Israëls, Anton Mauve, Albert Neuhuys, Hein Kever, Max Liebermann, Ferdinand Hart Nibbrig, Jan Sluijters, Piet Mondriaan, Bart van der Leck en Gustave de Smet. Onder andere de schilderijen van Mauve waren zeer succesvol in Amerika. Zo ontstond de term ‘Made in Laren’. Ook de wereldberoemde Duitse impressionist Max Liebermann schilderde gedurende vele zomers in Laren en maakte er talrijke imposante werken.

De schilderijen van Bart van der Leck waren ultramodern.

Broedplaats van vernieuwing
Vanaf 1900 werd de bruisende kunstenaarskolonie een broedplaats van vernieuwing. Kunstenaars als Jan Sluijters, Gustave de Smet, Bart van der Leck en Piet Mondriaan verbeeldden de traditionele onderwerpen op een geheel nieuwe en verfrissende wijze. Een publiekstrekker in de tentoonstelling is ‘Staand naakt, op de rug gezien’ van Sluijters, onlangs aan Singer Laren geschonken door een kunstliefhebber.

Jan Sluiters – Staand naakt, op de rug gezien – 1910

Mondriaan
Helaas ontbreekt het abstracte werk van Mondriaan op de expositie. Het Singer is er niet in geslaagd om een abstract werk uit zijn Larense tijd in bruikleen te krijgen. Daarom wordt de ontwikkeling van Mondriaans werk tussen 1915 en 1920 in beeld gebracht met behulp van fotoreproducties op ware grootte met aanvullende teksten en citaten. Foto’s van de huizen waar de schilder verbleef tonen de plaatsen waar Mondriaans ‘Nieuwe Beelding’ in Laren en Blaricum tot stand kwam.

Bron en afbeeldingen: Singer Laren

Geef een reactie