Ieder jaar maak ik samen met de grafisch vormgevers van uitgeverij Bekking & Blitz een keuze uit mijn verzameling gelegenheidsgrafiek uit de jaren 20 en 30. Welk drukwerk kiezen we uit voor de Art Deco agenda? Wat zetten we op de cover? Dit keer viel de keuze voor de omslag op dit fraaie muziekblad van de Franse ontwerper Charles Gesmar, waarop actrice en zangeres Jane Marnac is afgebeeld als een Spaanse danseres.
Gesmar was een zeer getalenteerde ontwerper die vooral bekend werd door zijn werk voor de grote Franse revueartieste Mistinguett. Hij ontwierp niet alleen haar extravagante kostuums en decors, maar ook al het drukwerk voor haar shows. Een van zijn mooiste grafische ontwerpen is het programmaboekje voor de Moulin Rouge, waarop Mistinguett is afgebeeld met drie Afghaanse windhonden.
Louis Gaudin
Na het vroege overlijden van Gesmar (1900-1928) werd Louis Gaudin de nieuwe ‘privé-ontwerper’ van Mistinguett. Op zijn reclamekaart voor couturier André Brunswick zien we haar in een elegante bontmantel van dit exclusieve modehuis. Gaudin viel op door zijn humoristische stijl. Zo ontwierp hij in 1930 een programmaboekje voor Casino de Paris met een grappige omslagtekening van jazzdanseres Josephine Baker die het hof wordt gemaakt door haar jachtluipaard Chiquita.
Programmaboekje Casino de Paris met Josephine Baker, ontwerp Louis Gaudin
Vladimir Barjansky
Parijs was booming in de jaren 20 en 30. Met zijn vele nachtclubs en theaters oefende de stad een grote aantrekkingskracht uit op buitenlandse ontwerpers die op zoek waren naar werk. Een van hen was de Russische illustrator Vladimir Barjansky, die programmaboekjes voor verschillende theaters ontwierp. Barjansky had zijn eigen ‘Russische stijl’. Zo plaatste hij zijn elegante vrouwen vaak tegen een gouden achtergrond, die doet denken aan de religieuze iconen uit zijn vaderland.
Willy Herzig
De Duitse ontwerper Willy Herzig was ook gefascineerd door de vrouw uit de jaren 20 en 30. Zijn vele omslagontwerpen voor bladmuziek geven een goed beeld van de veranderende verhoudingen tussen man en vrouw. Herzig zet de vrouw steevast op de voorgrond. Haar korte kapsel, moderne jurk en bijbehorende sieraden benadrukken haar vrijgevochten uiterlijk en geven haar tegelijk een androgyne sensualiteit. De mannen, meestal afgebeeld in eentonige zwarte pakken en met hoge hoed, zijn verworden tot figuranten in deze nieuwe wereld.
Nederlandse ontwerpers
Vanzelfsprekend vindt u in deze agenda ook weer veel werk van Nederlandse kunstenaars, zoals dit strakke reclamebiljet voor dagblad Het Volk door Albert Hahn jr. Een van mijn andere favorieten is het programmaboekje van Piet van der Hem voor Concert- en Theaterbureau Bossard. Van der Hem stond erom bekend dat hij met enkele pennenstreken het karakter van zijn personages wist te vangen. Ook bij deze omslagtekening van enkele welgestelde theaterbezoekers is hij daar weer goed in geslaagd.
Tot zover een kleine greep uit de nieuwe Art Deco agenda. Veel plezier met het ontdekken van uw eigen favorieten! De agenda is over enkele weken te koop in de boekwinkel of nu al te bestellen via de website van Bekking & Blitz.
Lees meer over de nieuwe Jugendstil agenda!
wat een mooie agenda! Ik ga hem zeker bestellen, maar op de site van Bekking & Blitz was hij nog niet aangekondigd. Je mooie site lees ik ook met veel plezier. In Wenen hebben we ook gebruik gemaakt van je interessante informatie over de Secession en Otto Wagner.
Marjolijn van Riemsdijk
Hoi Marjolijn, bedankt voor je reactie. Het duurt nog wel even voordat de agenda in de winkel ligt en via de site te koop is. Meestal begint de verkoop in juli.
Leuk dat je de informatie over Wenen hebt gebruikt voor je eigen reis. Ik moet nog steeds de derde en laatste aflevering schrijven!
Mvg Sipke van de Peppel