Opening Fin-de-Siècle Museum uitgesteld

Nog een paar maanden wachten en dan kun je deze prachtige Mucha-buste in het echt bewonderen in het nieuwe Fin-de-Siècle Museum in Brussel. In dit museum dat begin december zal opengaan, kun je een duik nemen in het rijke kunstenuniversum van het Brusselse fin de siècle, oftewel ‘het einde van de (19e) eeuw’.

De natuur, Alphonse Mucha 1899-1900 (Collectie Gillion-Crowet)

Het einde van die 19e eeuw was in vele opzichten een buitengewoon boeiende periode: artistiek, sociaal, economisch en politiek was er een geweldige dynamiek die een beslissende stempel op de wereld drukte. Historici stellen dat ‘de lange 19e eeuw’ pas eindigde in 1914, met het begin van de Eerste Wereldoorlog die miljoenen mensenlevens zou kosten. Niets zou nadien nog zijn als tevoren.

Art nouveau hoofdstad
Het nieuwe museum wil de rol van de ontwikkeling van de kunsten in een ruimer, historisch kader plaatsen. Brussel was immers op het einde van de 19e eeuw niet alleen de ‘hoofdstad van de art nouveau’, maar ook – en vooral – een van de meest dynamische kunststeden ter wereld. En dat op zo goed als alle terreinen van de artistieke creatie: literatuur, schilderkunst, opera, muziek, architectuur, fotografie en poëzie.

Lees verder Opening Fin-de-Siècle Museum uitgesteld

Swingende ontwerpen van Peter De Greef

In het Design museum Gent is van 19 juli tot 27 oktober een expositie over de Belgische ontwerper Peter De Greef (1901-1985) te zien.

De expositie toont een selectie gekleurde omslagen voor bladmuziek van de hand van De Greef. In de eerste helft van de twintigste eeuw was hij een van de meest productieve en belangrijke Belgische ontwerpers van muziekpartituren. Zijn oeuvre evolueerde van de art-decostijl naar die van de toen ontluikende stijl van de stripverhalen.

Collectie Rob Aardse
De stukken komen uit de collectie van de Nederlandse verzamelaar Rob Aardse. Een aantal jaar geleden verwierf het Design museum Gent het Belgische materiaal. Hieruit heeft het museum een keuze gemaakt, aangevuld met topstukken uit privéverzamelingen.

Meer info: Design museum Gent

Oranje in Art Nouveau

Ter gelegenheid van Kroningsdag speurden wij het internet en onze eigen verzameling af naar de mooiste Oranje-grafiek van rond 1900. Oftewel: het Koninklijk Huis in art nouveau stijl.

De Franse graficus Paul Berthon (1872-1909) stond bekend om zijn fraaie art nouveau affiches en kleurenlitho’s van vrouwen. In 1901 maakte hij dit portret van koningin Wilhelmina, met de complimenteuze ondertitel: Sa Tres Gracieuse Majeste La Reine Wilhelmine. De prent laat Wilhelmina zien als een jonge, vastberaden vorstin van Nederland, met een kanten klederdrachtkapje en op de achtergrond een landschap met tulpen en molens. Het blad is voorzien van een sierlijke art nouveau lijst uit die tijd. De kleurenlitho werd in 2010 aangekocht door Paleis Het Loo voor de eigen collectie.

Lees verder Oranje in Art Nouveau

Theo Molkenboer: kracht door eenvoud

‘Iemand van een ongewone begaafdheid, die rusteloos als hij was, iedere techniek aanpakte en er iets in bereikte.’ Zo omschrijft tijdgenoot Reinier de Vries (1874-1953) zijn collega Theo Molkenboer (1871-1920), een van de meest veelzijdige en vernieuwende kunstenaars tijdens het fin de siècle.

Gebatikte boekband, Theo Molkenboer, Collectie KB

Kunsthandel Kunstconsult wist onlangs beslag te leggen op een zeldzame gebatikte spiegellijst van Theo Molkenboer. De spiegel is net als deze gebatikte perkamenten boekband ontworpen in 1899. In deze periode werkte Molkenboer volgens De Vries vooral als kunstnijveraar.
“Het was de tijd van beroering onder de jongere kunstenaars”, vertelt hij in 1925 in een artikel in Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift. “Velen die aanvankelijk als schilder debuteerden, voelden zich tot de versierende kunsten aangetrokken. Zo ook Theo Molkenboer, die als vlot en vaardig schilder-tekenaar menig portret had gemaakt, maar zich toen – waarschijnlijk onder invloed van Dijsselhof – op de decoratieve kunst ging toeleggen. In die tijd ontwierp hij tegels, vazen, meubelen en spiegellijsten.”

Lees het gehele artikel over het vroege batikwerk van Theo Molkenboer.

Jazzcafé voor de avant-garde van Parijs

Tout-Paris luisterde er naar jazz en andere vernieuwende muziek. De Franse pianist Alexandre Tharaud brengt met zijn laatste cd een hommage aan het legendarische cabaret ‘Le Boeuf sur le toit’ – ‘De Os op het dak’.

Alexandre Tharaud: “Le Boeuf sur le toit was dé ontmoetingsplek van de Parijse avant-garde tijdens de jaren 20. Iedere avond verzamelde zich er een bont gezelschap van kunstenaars en musici. Zo kon je er bekende componisten tegen het lijf lopen als Ravel, Satie, Stravinsky en de leden van Les Six, een groep van zes jonge Franse componisten waartoe ook Darius Milhaud en Francis Poulenc behoorden.”

Les années folles
Jean Cocteau was er bijna elke avond en speelde soms drums met de geweldige huispianist Jean Wiéner. Ook Clément Doucet speelde regelmatig piano in Le Boeuf sur le toit. Er waren optredens van populaire zangers als Maurice Chevalier, Yvonne George, Mistinguett en Kiki de Montparnasse. En onder het publiek bevonden zich kunstenaars als Picasso, Man Ray, Picabia, Diaghilev, Coco Chanel, Georges Simenon en André Gide. Kortom, de inspirerende kunstenaars en vernieuwers van les années folles.”

Lees verder Jazzcafé voor de avant-garde van Parijs

Website over Piet Mondriaan

Evolutie, Piet Mondriaan, 1911 (Collectie Gemeentemuseum Den Haag)

Piet Mondriaan – pionier van de abstracte kunst en grondlegger van het neoplasticisme – heeft sinds kort zijn eigen website. Mondriaan.nl is een initiatief van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) en het Gemeentemuseum in Den Haag. Volgens de instellingen is dit de grootste en meest uitgebreide website over de kunstschilder.

Lees verder Website over Piet Mondriaan

The making of the Rijksmuseum

Nog acht nachtjes slapen en het is eindelijk zover! Na ruim 10 jaar renoveren en restaureren opent het Rijksmuseum op zaterdag 13 april zijn deuren weer voor het publiek. Bekijk nu alvast de film ‘The making of the Rijksmuseum’ van de Rijksgebouwendienst.

Lees verder The making of the Rijksmuseum

100 jaar geleden: Oranjefeesten in Edam

1913 was net als 2013 een belangrijk Oranjejaar. Overal in het land werd gevierd dat Nederland 100 jaar eerder zijn onafhankelijkheid had teruggewonnen op de Fransen. In Edam werd twee dagen gefeest met als hoogtepunt een historische optocht door de stad en een speciaal programmaboekje ontworpen door de plaatselijke kunstenaar Antoon van Welie.

Even terug in de geschiedenis. Hoe zat het ook alweer? Nederland was van 1795 tot 1813 een vazalstaat van Frankrijk. Met van 1806 tot 1810 ‘koning’ Lodewijk Napoleon, een broer van de Franse keizer, op de troon. Eind 1813 kwam er door de val van Napoleon, die in de Slag bij Leipzig door de geallieerde legers was verslagen, een einde aan deze Franse annexatie van Nederland. Op 30 november keerde prins Willem Frederik vanuit Engeland naar Nederland terug, waar hij werd ingehuldigd als ‘Soeverein Vorst’ der Verenigde Nederlanden. Twee jaar later werd het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden uitgeroepen. Hoewel Nederland dus eigenlijk pas sinds 1815 een koninkrijk is, wordt 1813 gezien als het symbolische begin van onze Oranje-monarchie.

Veel aandacht voor Nederlandse animaliers

Aan het einde van de negentiende eeuw ontstond er bij kunstenaars een nieuwe interesse voor het dier. Dit kwam mede door de opkomst van dierentuinen en natuurkundige musea. Sommige beeldhouwers legden zich vrijwel volledig toe op het maken van diersculpturen. Twee musea besteden dit jaar aandacht aan deze Nederlandse ‘animaliers’.

Tot 3 maart is in het Kröller-Müller Museum in Otterlo nog de expositie Dieren in de Nederlandse beeldhouwkunst te zien. In deze presentatie zijn diersculpturen van Joseph Mendes da Costa, Lambertus Zijl, Johan Altorf en John Rädecker opgesteld. Helene Kröller-Müller kocht regelmatig werken van deze kunstenaars aan en gaf hen ook opdrachten tot het maken van beelden en monumenten voor haar landgoed. Deze staan nog altijd op hun oorspronkelijke plaats in Nationaal Park De Hoge Veluwe. Een deel van de in het museum gepresenteerde diersculpturen komt uit het Jachthuis Sint Hubertus, dat tot circa juli 2013 gesloten is vanwege restauratiewerkzaamheden.

Lees verder Veel aandacht voor Nederlandse animaliers

Weblog over toegepaste kunst rond 1900

Mobiele versie afsluiten
%%footer%%