Tags

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Nog even wachten en dan kun je deze prachtige Mucha-buste in het echt bewonderen in het Fin-de-Siècle Museum in Brussel. In dit nieuwe museum kun je vanaf 6 december kennismaken met het rijke kunstenuniversum van het Brusselse fin de siècle, oftewel ‘het einde van de (19e) eeuw’.

Alphonse Mucha: De natuur, 1899-1900. Schenking van dhr. en mevr. Gillion-Crowet aan het Brussels Gewest, 2006. Verzameling in depot bij de KMSKB, foto : Bruno Piazza (Gillion Crowet)

De natuur, Alphonse Mucha 1899-1900 (Collectie Gillion-Crowet)

Brussel was rond 1900 een van de belangrijkste artistieke hotspots van Europa. In de salons van Les XX (1883-1894) en La Libre Esthétique (1894-1914) ontmoetten de kunstenaars van die tijd elkaar en creëerden ze schilderijen en voorwerpen die tot op de dag van vandaag van een buitengewone artistieke rijkdom getuigen. Naast Parijs wordt Brussel daarom ook wel gezien als de ‘hoofdstad van de art nouveau’.

Kunst en cultuur rond 1900
Het nieuwe museum laat de toenmalige ontwikkelingen in de kunst zien in een historische en culturule context. Zo is er ook veel aandacht voor de literatuur, poëzie, filosofie, fotografie en architectuur van rond 1900.

Pierre Bonnard: Naakt bij tegenlicht, ca. 1908. Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, inv. 6519 - © KMSKB, foto : J. Geleyns/Ro scan

Naakt bij tegenlicht, Pierre Bonnard ca. 1908 (KMSKB)

Collectie Gillion-Crowet
Het Fin-de-Siècle Museum maakt deel uit van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) en zal onder andere onderdak bieden aan de beroemde Collectie Gillion-Crowet. Deze voormalige privécollectie bestaat uit louter topstukken uit de vroege art nouveau periode, waaronder meubelen van Victor Horta (1861-1947), edelsmeedkunst van Philippe Wolfers (1858-1929), glas van Émile Gallé (1846-1904), bronzen van Alphonse Mucha (1860-1939) en symbolistische schilderijen van onder meer Fernand Khnopff (1858-1921) en Jean Delville (1867-1953).

De geheimzinnige Sfinx, Charles Van der Stappen 1897 (KMKG)

De geheimzinnige Sfinx, Charles Van der Stappen 1897 (KMKG)

Schatkamers
De rest van de museumcollectie wordt samengesteld uit de schatkamers van andere Belgische musea, zoals de reeds genoemde KMSKB en de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG). De KMKG herbergen in het nabijgelegen Jubelparkmuseum ook een prachtige collectie toegepaste en decoratieve kunst uit de art nouveau-periode.

Mysterieuze sfinx
Het is nog even de vraag of dit laatstgenoemde museum zijn echte topstukken zal uitlenen, zoals de ‘Geheimzinnige sfinx’ van Charles Van der Stappen (1843-1910). Dit symbolistische beeld van ivoor en zilver werd speciaal gemaakt voor de Koloniale Tentoonstelling van 1897 in Tervuren. Het is een van de iconen van het Brusselse fin de siècle en zou daarom niet mogen ontbreken in het nieuwe museum.

kandelaar-henry-van-de-velde-1898-1899-tentoonstelling-jubelparkmuseum-KMKG-fin-de-siècle-museum

Henry Van de Velde, zesarmige kandelaar, 1898-1899 (KMKG)

Henry Van de Velde
Het toeval wil dat het Jubelparkmuseum tot 12 januari 2014 een grote tentoonstelling wijdt aan het werk van art nouveau kunstenaar en architect Henry Van Velde (1863-1957). Wie tussen 6 december en 12 januari het nieuwe Fin-de-Siècle Museum gaat bekijken, kan deze twee exposities dus mooi combineren. En wie zich helemaal wil onderdompelen in de sfeer van rond 1900 raden wij aan om meteen een weekendje te boeken en ook een bezoek te brengen aan het Horta Museum, dat is gevestigd in het voormalige woonhuis van deze beroemde art nouveau architect.

Hoofdstad van de art nouveau
Op de website Blikken op de art nouveau vind je meer informatie over Brussel als hoofdstad van de art nouveau.

Bron: Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België