Tags

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Lorrie_Huis_Smidswater_26_Den_Haag_interieur_woonkamer

Huis van Lorrie: salon/woonkamer op de 1e verdieping

Het ‘huis van Lorrie’ staat bij architectuurliefhebbers bekend als het mooiste jugendstil pandje van Den Haag. Ook ik heb me buiten op de stoep vaak staan vergapen aan de vele prachtige details, zoals de fraaie messing art nouveau brievenbus. Vandaag (d.d. 28-8-2014) krijg ik samen met 29 andere gelukkige VVNK-leden de kans om dit monumentale woonhuis eindelijk eens van binnen te bekijken.

Lorrie_Huis_Smidswater_26_Den_Haag_art_nouveau_trap

De art nouveau trap voert de bezoekers door het huis.

Achterkleinzoon
We worden rondgeleid door Bart Bonarius, de achterkleinzoon van bouwmeester Johannes Petrus Josephus Lorrie. Hij heeft het pand van zijn overgrootvader enkele jaren geleden samen met zijn broer gekocht en zorgvuldig laten restaureren. Doordat het huis al die jaren in de familie is gebleven, zijn veel originele details van het bijzondere interieur bewaard gebleven, vertelt Bonarius. Maar eerst iets meer over zijn overgrootvader…

Lorrie_Huis_Smidswater_26_Den_Haag_naam_bouwmeester

De naam van J.P.J. Lorrie staat nog steeds in de muur ‘gegrift’.

Bouwmeester Lorrie
Johannes Petrus Joseph Lorrie (1861-1944) was een succesvolle aannemer-architect in Den Haag, die rond de eeuwwisseling diverse eervolle opdrachten kreeg. Zo was Lorrie verantwoordelijk voor de bouw van de Nederlandse paviljoens op de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1900 en verzorgde hij in Den Haag de feestversieringen ter ere van het huwelijk van koningin Wilhelmina in 1901. Andere, nog bestaande voorbeelden, van zijn bouwkwaliteiten zijn Maison Krul aan het Noordeinde 42-46 en 2 grote art nouveau winkelpanden aan de Dagelijkse Groenmarkt 25-26 en 33 (hoek Nieuwstraat).

Gevel_Lorrie_Huis_Smidswater_26_Den_Haag_neogotiek_art_nouveau

Lorrie voegde 2 huizen samen voor zijn nieuwe woonhuis annex kantoor.

Smidswater 26
In 1896 liet Lorrie twee smalle oudere panden aan het Smidswater verbouwen tot een nieuw woonhuis voor hemzelf. De begane grond gebruikte hij als kantoorruimte en de bovenverdiepingen als woonruimte. Vooral de voorgevel van het gebouw is bijzonder en vertoont een opvallende tweedeling: het linkerdeel is overwegend neogotisch en de rechterhelft is in jugendstil opgetrokken. Volgens de heer Bonarius deed zijn grootvader dit om aan mogelijke opdrachtgevers te laten zien dat hij in beide stijlen goed thuis was. Zijn huis was als het ware zijn visitekaartje. *

* Dit verhaal is waarschijnlijk een familiefabel, zie het naschrift bij dit bericht. (d.d. 06-08-2015)

art_nouveau_ brievenbus_Lorrie_Huis_Smidswater_26_Den_Haag

De mooiste brievenbus en deurbel van Den Haag…

Zweepslaglijn
Voor Lorrie was zijn huis aan het Smidswater zijn eerste art nouveau huis. Waarschijnlijk heeft hij zich hierbij laten inspireren door soortgelijke huizen in Brussel en Parijs, waar hij vaak kwam. Kenmerkend voor deze stijl is de vloeiende zweepslaglijn, die bijvoorbeeld terugkomt in de ijzeren hekwerken en de messing brievenbus met deurbel.

Neogotische_gevel_Lorrie_Huis_Smidswater_26_Den_Haag

Twee neogotische draken houden de wacht bij het raam.

Beelden van Emil Bourgonjon
De gevel van het Lorrie-huis is versierd met tegeltableaus met bloemen en beeldhouwwerk van de Belgische in Den Haag woonachtige beeldhouwer Emil Bourgonjon (1841-1927). Hierin zijn behalve art nouveau ook neogotische elementen te herkennen, zoals kruisbloemen, waterspuwers en gevleugelde honden.

Lorrie_Huis_Smidswater_26_Den_Haag_Salon

Ook de salon op de 2e verdieping heeft fraaie glas-in-loodramen.

Hangende erkers
Een bijzonder en voor die tijd zeer modern bouwelement is de ‘hangende erker’ met glas-in-loodramen aan de voorzijde. Ook aan de achterzijde van het gebouw bevindt zich een kleinere glazen ronde erker die doorloopt over 2 verdiepingen.

achterzijde_Lorrie_Huis_Smidswater_26_Den_Haag

Aan de achterzijde van het huis bevindt zich een kleinere ronde erker.

Art nouveau interieur
Het interieur is eveneens in art-nouveaustijl vormgegeven. Een lichtkoepel met zonmotief van gekleurd glas verlicht het trappenhuis. Maar ook de woonkamer baadt in een zee van gekleurd licht. Alle glas-in-loodramen zijn door Lorrie zelf ontworpen en gemaakt door de Haagse glaskunstenaar Eduard Willem Frederik Kerling (1860-1923).

Lichtkoepel_glas-in-lood_Lorrie_Huis_Den_Haag

De lichtkoepel en glas-in-loodramen zijn gemaakt door E.W.F. Kerling.

Art nouveau behangpapier
Verder zijn er nog talloze originele details te zien, zoals de marmeren vloer met zweepslagmotief in de hal, het art nouveau behangpapier en het fraaie siersmeedwerk bij de trapleuningen en -balustrades. ‘Ook alle inbouwkasten, spiegels en plafonds in het huis zijn ontworpen door mijn overgrootvader, die bekend stond om zijn perfectionisme’, vertelt Bonarius met ingehouden trots. Ik laat de foto’s verder voor zich spreken…

art_nouveau_console_behang_Lorrie_Huis_Den_Haag

Art nouveau console in het trappenhuis, zie ook het bijzondere behang!

Bezichtingen
Vandaag de dag is het kantoor van het bedrijf van de heer Bonarius in het Lorrie-huis gevestigd. Zo af en toe wordt het pand opengesteld voor bezichtingen. Kijk voor meer informatie op www.smidswater26.nl (website is nog in aanbouw).

Lorrie_Huis_Smidswater_26_Den_Haag_art_nouveau_smeedwerk

Art nouveau siersmeedwerk bij een trapbalustrade.

VVNK
Wil je ook een keer deelnemen aan een rondleiding van de Vereniging Vrienden Nieuwe Kunst 1900? Kijk dan eens op de VVNK-website. Hier vind je meer informatie over alle geplande excursies.

Foto’s: Sipke van de Peppel

Naschrift d.d. 06-08-2015
Op dit artikel zijn een aantal reacties binnengekomen die een ander licht werpen op de geschiedenis van het Lorrie huis. Zo moet het verhaal dat Lorrie de dubbele gevel bewust in 2 stijlen optrok (als visitekaartje voor potentiële opdrachtgevers) waarschijnlijk naar het rijk der (familie)fabelen worden verwezen. Volgens auteur Peter van Dam – die werkt aan een serie boeken over Haagse bouwmeesters in de 19e en 20e eeuw – werd het linker pand al in 1885 gebouwd in neogotische stijl, waarschijnlijk door de architect W.B. van Liefland. Lorrie kocht het gebouw later van het Rooms-Katholiek Parochiaal Bestuur en behield volgens Van Dam bij de samenvoeging van de 2 huizen de neogotische gevel van het linker pand. Wat volgens Van Dam wel zou kunnen, is dat Lorrie in 1885 ook betrokken was bij de bouw van dit huis, bijvoorbeeld in de rol van aannemer. Hier wordt nog onderzoek naar gedaan. Van Dam omschrijft Lorrie als een ‘geniale bouwkundige-aannemer’ die vooral werkte voor katholieke architecten, zoals W.B. van Liefland en L.A.H. de Wolf. Zijn 
eerstvolgende boek gaat over deze 2 architecten die hun stempel hebben gedrukt op de Haagse stadsarchitectuur van rond 1900. Hierin zal het mysterie van het Lorrie huis ongetwijfeld worden ontrafeld.

Geniet hieronder nog van enkele detailfoto’s van het Lorrie huis:

glas-in-loodraam_Lorrie_Huis_Smidswater_26_Den_Haag

Detail van een glas-in-loodraam in het huis van Lorrie

detail_art_nouveau_interieur_Lorrie_Huis_Den_Haag

Blik op het fraaie balkonhekje.

Erker_Lorrie_Huis_Smidswater_26_Den_Haag

De ronde erker aan de achterzijde geeft de ruimte een intieme sfeer.

art_nouveau_inbouwkast_Lorrie_Huis_Den_Haag

Op de gangen staan grote inbouwkasten.

glas-in-lood_deurraam_Lorrie_Huis_Den Haag

Detail van een deur op de 4e verdieping.

Art_nouveau_trap_siersmeedwerk_Lorrie_huis_Den_Haag

Trappenhuis in het Lorrie huis