Verdwenen jugendstil station in Rotterdam

Hofplein-station-1910-uitsnede-ansichtkaart

In 1908 reed de eerste elektrische trein in Nederland van Rotterdam naar Scheveningen. Voor het kopstation in Rotterdam en het aansluitende spoorviaduct werden nieuwe bouwmaterialen gebruikt en jonge ontwerpers ingeschakeld. Het resultaat was een technisch hoogstandje van beton, verstopt achter jugendstil-decoraties. Het bombardement op Rotterdam maakte in 1940 een einde aan het legendarische Hofpleinstation. Het 2 km lange viaduct bestaat nog wel en wacht op een nieuwe bestemming.

Lees verder

Binnenkijken: Amsterdam rond 1900 (1)

Directiekamer Vereniging voor de Effectenhandel in de Beurs van Berlage

Amsterdam staat bekend om zijn 17e-eeuwse grachtenpanden, maar ook bewonderaars van architectuur uit het begin van de 20e eeuw kunnen er hun hart ophalen. In deze ‘binnenkijkgids’: 10 monumentale gebouwen en historische interieurs van rond 1900 die je moet hebben gezien…

1. Amsterdam CS: station als stadspoort
Geen beter gebouw om een rondleiding door het Amsterdam van rond 1900 te beginnen dan het Centraal Station. Architect Pierre Cuypers (1827-1921) zag zijn gebouw dat tussen 1881 en 1889 is gebouwd als een stadspoort waardoor de moderne reiziger de stad betreedt. Cuypers tekende voor de vorm en aankleding van het gebouw, terwijl zijn collega Dolf van Gendt (1835-1901) zich bezig hield met de constructieve aspecten.

Lees verder